عوامل افزایش خطر ابتلاء به انواع سرطان ها

   35789

دکتر پیام آزاده متخصص رادیوتراپی انکولوژی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


با این که سبک خاصی از زندگی مانند سیگار کشیدن، قرارگیری بیش از حد در معرض آفتاب و سموم، و غیره خطر ابتلاء به سرطان را در افراد چند برابر می کند، اما این همه ماجرا نیست. گاهی اوقات علل تعجب آوری شما را در معرض ابتلا به انواع سرطان ها قرار خواهند داد. به اعلام انجمن سرطان آمریکا، برخی علل محیطی و البته دور از ذهن نیز هستند که به این بیماری دامن می زنند که عبارتند از: شب کاری، دود اگزوز، افزایش وزن در نوجوانی، الکل، گوشت قرمز و کرم‌های ضد آفتاب. 

مصرف برخی از انواع موادغذایی زمینه سرطان را فراهم و برخی دیگر احتمال سرطان را کم می کنند. در این راستا بایستی مصرف نمک، قند، شکر و روغن روزانه کاهش یابد؛ علاوه بر میزان کل کالری دریافتی در روز، میزان مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، نوع و مقدار پروتئین های غذایی، سهم چربی های اشباع (مانند: روغن های جامد و چربی منابع حیوانی) و چربی های غیراشباع (مانند: روغن های گیاهی زیتون، کانولا و مغز ها) نیز از عوامل غذایی هستند که می توانند در کاهش و یا افزایش بروز سرطان مؤثر باشند .حذف کامل چربی از برنامه غذایی منطقی نیست چرا که برخی از انواع چربی ها بدن را در برابر سرطان محافظت می کنند، بنابراین لازم است از چربی های مناسب به میزان متعادل استفاده کرد. لازم به ذکر است که منابع سرشار از چربی های اشباع نشده و همچنین اسیدهای چرب امگا-3 در سلامت قلب و عروق نیز تأثیر دارند .مصرف شکر، به دلیل کالری بالا و افزایش سطح انسولین، احتمال چاقی را افزایش داده و به‌ طور غیرمستقیم خطر ابتلاء به سرطان را افزایش می دهد. شکر سفید (فرآوری شده) در مقایسه با شکر قهوه‌‌ای یا عسل در افزایش وزن بدن و تأثیر بر انسولین تفاوتی ندارند. محدود کردن غذاهایی مانند: کیک، آب نبات، بیسکوئیت، نوشابه در کاهش مصرف شکر مؤثر هستند.

برای داشتن رژیم غذایی سالم توصیه هایی بدین شرح داده شده است. مصرف نمک را کاهش دهید. در هنگام آماده کردن غذا و صرف غذا کمتر از نمک استفاده کنید. برای طعم دار کردن غذا از ادویه و چاشنی گیاهی استفاده کنید .غذاهای بسته بندی حاوی نمک افزوده و روغن (مانند: چیپس)، شیرینی جات و  کلوچه های صنعتی را محدود کنید .از مصرف غذاهای آماده ( فست فود)، غذاهای دودی،  نمک سود شده و کنسروی پرهیز کنید .از غذاها و نوشیدنی هایی استفاده کنید که شکر افزوده نداشته باشند .مصرف گوشت قرمز را محدود کنید و از گوشت های فرآوری شده (سوسیس و کالباس) استفاده نکنید .روغن زیتون و کانولا جایگزین های خوبی برای روغن نباتی در پخت غذاهستند. محصولات لبنی کم چرب مصرف کنید.

مصرف ماهی را در رژیم غذایی هفتگی خود قرار دهید. خوردن و آشامیدن در ظروف پلاستیکی ممنوع است. سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید کرده است که مواد پلاستیکی هنگامیکه در معرض حرارت قرار می‌گیرند ۵۵ تا ۶۰ ماده شیمیایی مختلف تولید می‌کنند. زمانی که غذا داخل ظروف پلاستیکی گرم شوند، مواد شیمیایی مختلفی با موادغذایی ترکیب می ‌شوند. مصرف چنین خوراکی ‌هایی موجب عدم تعادل هورمونی می‌ شود و مشکلاتی را برای سلامتی از جمله خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را به همراه دارد.

با ویتامین ها به جنگ سرطان برویم. این طور ثابت شده که ترکیب مناسبی از موادغذایی گوناگون حاوی ویتامین ها و مواد معدنی، می تواند خطر ابتلاء به انواع سرطان ها را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین، تحقیقات نشان داده است که سی دقیقه فعالیت ورزشی متوسط (طوری که تنفس و ضربان قلب افزایش یابد اما بتوانید با همراه خود صحبت کنید) در بیشتر روزهای هفته و ترجیحاً هفت روز هفته می تواند باعث حفظ سلامتی بدن و کاهش خطر به ابتلا به سرطان شود. علاوه بر این، افرادی که از نظر جسمی فعال هستند در معرض خطر پایین تری از ابتلاء به بیماری هایی نظیر: چاقی، دیابت، فشار خون بالا، آرتروز و پوکی استخوان قرار دارند.

 

 


نظر شما