اهمیت تغذیه در کودکان

   9024

دکتر فاطمه رجبی پور-پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران


كودكان اگر به توانمندی های ذهنی خود نرسند، فردا دير است. تمام پدران و مادران بايد مراقب  تغذيه در كودكانشان باشند و بهترين غذاهايی را كه می توانند بدست آورند، به آنها بدهند. اختلال رشد جسمی و تكامل مغزی، كاهش بهره هوشی، كاهش قدرت يادگيری، افت تحصيلی، افزايش موارد ابتلا به بيماری ها و پوكی استخوان نهايتا با كاهش توانمندی های ذهنی و جسمی همراه است.

نکاتی که بایست در ارتباط با تغذیه صحیح کودک دانست!

1.      مهمترين وعده غذايی كودک، صبحانه است.

2.      ساعت شام، در ساعت های آخر روز و قبل از شام خانواده  می باشد.

3.      در حين غذا خوردن ، اجازه دهيد كودک از جا بلند شود و پس از بازی به غذا خوردن ادامه دهد.

4.      بهتر است مكان غذا خوردن معين باشد و ظرف غذای كودک جدا باشد تا مقدار غذای مصرف شده معلوم شود.

5.      كودک را مجبور به غذا خوردن نكنيد.

6.      به كودك اجازه دهيم تا خوردن غذا را خودش تجربه كند.

7.      هرگز جلوی كودک به ديگران نگوئيم كه مثلا فلان غذا را دوست ندارد، اين گفتار موجب می شود كه كودك نخوردن آن غذا را به عنوان رفتار تثبيت شده خود بپذيرد و از آن به صورت ابزاری برای جلب توجه ديگران استفاده كند.

8.      حداقل 5 وعده غذا در روز به کودک  داده شود.

9.      كمبود ريز مغذی ها به ويژه « يد» ، «آهن» ، «كلسيم» ، «روی» و «ويتامين A ، D، B6» منجر به کم وزنی، لاغری و کوتاه قدی در کودکان زیر 6 سال می گردد.

10.  با دادن غذاهای سازنده و غذاهای محافظ مانند: «شير»، «تخم مرغ»، «ماهی»، «لوبيا»، «سبزی ها» به كودكانتان، از سوء تغذيه پيشگيری و آنرا درمان كنيد.

11.  هنگام بيماری يک وعده غذای اضافی به کودک داده شود و كمی روغن به غذای او اضافه گردد.

12.  پيشگيری از عفونت های مكرر و در صورت ابتلا و درمان سريع بيماری كودک، بسیار اهمیت دارد. هر كودک معمولا چند بار در سال به عفونت حاد تنفسی مبتلا می شود كه منجر به بی اشتهايی در كودک می شود، يكی از مهمترين دلائل اشكال در رشد كودكان همين دوره های گرسنگی است.

 

 

 


نظر شما